Lektorka: Mgr. Monika Fojtáchová
Obsah: Umění komunikace je jedním ze stěžejních nástrojů
pedagoga. Ve školním prostředí se pedagogové denně potýkají s obtížnými
situacemi v rámci komunikace s rodiči. Seminář se zaměřuje na způsoby
efektivní komunikace, prevenci a možnosti řešení konfliktních situací.
Přehled témat výuky:
- Spolupráce učitele a rodiče – její význam a cíle; způsoby spolupráce na
úrovni školy a třídy. Jak motivovat rodiče ke spolupráci se školou (1 hod)
- Zásady vedení efektivního
rozhovoru (principy neverbální komunikace, naladění se a připojení na
komunikanta, techniky aktivního naslouchání, povzbuzování, oceňování,
konstruktivní kritika, práce s negativní emocí, „principy Já sdělení“,
informace a popis, konflikt – příčiny, vývojové fáze konfliktu, strategie
zvládání zátěžových situací a prevence (3 hod)
- Forma přípravy na
problematický rozhovor. Vedení rozhovoru a s rodiči s agresivními projevy.
Vedení rozhovoru s rodiči manipulanty. Vedení rozhovoru s rodiči, kteří se
snaží zbavit své odpovědnosti a přenést ji na pracovníky školy (2 hod)
- Příprava a vedení třídních schůzek jako nástroje tvorby pozitivního obrazu
školy (1 hod)
- Poradenské
možnosti školy při kontaktu s rodiči (1 hod)
Vzdělávací cíl: Seminář je veden
zážitkovou formou, kdy teoretickou část vždy doplňuje trénink komunikativních
dovedností. Při tréninku jsou simulovány reálné situace ze školního prostředí a
účastníci se učí reagovat na konkrétní situace. Prožitkovou formou si účastníci
osvojují efektivní způsoby komunikace a v následné diskuzi sdílejí
příklady dobré praxe. Důraz
je kladen na strategie vedení obtížných rozhovorů s rodičem, který
nespolupracuje, nekomunikuje se školou. Seminář je interaktivní, na modelových
situacích se lektor zaměřuje na vedení rozhovorů i s rodičem, který je
agresivní, manipulativní, pasivní apod. Pozornost je věnována strategii zvládání konfliktů, stresorům v mezilidské komunikaci,
zdrojům nedorozumění, strategii vyjednávání, asertivní řešení konfliktů, mediaci
– pedagog jako prostředník ve vyjednávání, koučování – komunikační nástroj
k motivaci rodiče.
Účastníci
obdrží sylabus základní pojmů a doporučené literatury. Vítán je aktivní přístup
účastníků s možností nabídnout vlastní modelové situace.
Hodinová dotace: 8 vyučovacích hodin
Cílová skupina: Učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitel
- metodik prevence, speciální pedagogové, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU,
výchovní poradci, psychologové.